+90 (212) 270 0 546
info@inveon.com.tr

Sep

29

UI/UX’in Satın Almadaki Önemi 

UI/UX tasarımı, başından sonuna kadar eksiksiz planlanması ve takip edilmesi gereken bir süreç. Bu süreç, yeterli deneyime sahip kişiler tarafından kurgulandığında hem mevcut müşterilerin satın alma oranlarını yükseltiyor hem de yeni müşterilerin markaya bağlanma sürecini kısaltıyor.

Satın Almada Etkili UX Tasarımı için Dikkat Edilmesi Gerekenler

aaeaaqaaaaaaaaqqaaaajgzhmgq1njiylwvingytngqwni1hyzvlltq3nwnknjc2nmm1mw

Sektör araştırmalarına göre internet sitesi veya mobil uygulama kullanıcılarının %47’si ilk olarak aradıkları ürün/hizmet sayfalara yöneliyor. Bu yönelim fiyatlandırma, ölçü, kargo seçenekleri, görsel, renk ve ürün/hizmet özellikleri gibi alanlar konusunda yeterli içerik barındıran, kullanıcı dostu tasarıma sahip mobil uygulama veya sitelerin satın almayla sonuçlanabilecek dönüşüm elde etme şansının daha yüksek olduğu anlamına geliyor.

Kullanıcı deneyiminin, kullanıcı davranışlarına etkileri konusunda yapılan bir diğer araştırma ise reklam, dış bağlantı kullanarak web sitesine veya mobil uygulamaya gelen kullanıcıların %50’sinin siteyi keşfetmek için önce menüye yöneldiğini, %36’sının ise ana sayfaya dönmek için şirket/marka logosunu kullandığına işaret ediyor.

Dönüşümlerin satışla sonuçlanması için web sitesinin veya mobil uygulamanın yüklenme işleminin olabilecek en kısa sürede gerçekleşmesi gerekiyor.

Bu konuda Adobe’nin yapmış olduğu araştırma, kullanıcıların %39’unun uzun yükleme süresine sahip uygulama ve siteleri hemen terk ettiğini gösteriyor.

Aralık 2013-2015 dönemlerini kapsayan araştırmalar (comScore) internet kullanımının tablette %30, akıllı telefonlarda %78 arttığını, masaüstünde ise çok küçükte olsa düşüş gösterdiğine işaret ediyor. Mobil cihaz kullanıcıları her 3 dakikanın 2’sini arama yaparak geçirdiğini ve yapılan aramaların %40’ının B’B aramalar için olduğunu birçok kaynaktan okuyoruz.

Araştırmalar sonucu çıkan rakamlar, kullanıcıları satın almaya teşvik etmek için sadece klasik e-ticaret sitesinin yeterli olmadığını kanıtlıyor. Omni-channel pazarlama gibi güncel anlayışları benimseyerek hareket eden firmaların sosyal medya, mobil uygulama, mobil reklamlar ve beacon destekli kampanyaları günümüzde müşteriyi satın almaya ikna etme konusunda daha başarılı oluyor.

Son 5 Yılda UI Tasarımında Değişen Trendler

Arayüz tasarımının son 5 yılına bakıldığında “Mobile First” gibi yeni akımların ortaya çıktığı, web sitelerinde ve mobil uygulamalarda Flash kullanımının yok denecek kadar azaldığı, Xamarin gibi platformlar sayesinde user-friendly mobil uygulama tasarımının kolaylaştığı gözlemleniyor.

Microsoft, Google, Apple gibi teknoloji devleri başta olmak üzere birçok firmanın daha kullanışlı ve ucuz akıllı cihazları piyasaya sürmesi, her geçen gün daha fazla kullanıcının ürün/hizmet aramalarını masaüstü bilgisayarlar yerine mobil cihazlar üzerinden gerçekleştirmesine neden oluyor. Bu durumun bir sonucu olarak ortaya çıkan Mobile First akımı arayüz ve kullanıcı deneyimi tasarımı için mobil cihazları odağına alıyor. Geçmişte masaüstü cihazların geniş ekranlarından küçük ekranlara doğru giden anlayışın aksi yönünde olan akım; hız, performans ve kullanıcı memnuniyetini önemsiyor.

5-6 yıl öncesine kadar hareketli animasyon, menü ve video tasarımı için yaygın olarak kullanılan Adobe Flash; güvenlik açıkları, Apple, Mozilla gibi firmaların desteklememesi nedeniyle gözden düşmüş durumda. Flash’ın yerini alan HTML5, JQuery gibi diller sayesinde göze daha hoş gelen, yükleme süreleri daha kısa olan arayüz tasarımlarını mümkün kılıyor.

Geçmişte farklı platformlar için mobil uygulama üretmenin yolu her bir platforma uygun üretim aracında kod yazmaktan geçiyordu. Microsoft’un mobil uygulama geliştiriciler için piyasaya sürdüğü Xamarin Platformu, kod bloklarını ortaklaştırarak tüm işletim sistemleri için çıktı almayı kolaylaştırıyor. Xamarin Türkiye topluluğu tarafından üretilen projelerde kod ortaklaştırma oranı %90’ın üzerine çıkan platform, maliyetleri ve üretim sürelerini kayda değer bir biçimde azaltıyor. Bizim de yeni projelerimizde deneyimlediğimiz Xamarin altyapısının konuyla ilgili avantajlarını gözlemliyoruz.

Başarılı UI/UX Tasarımına Örnek: Amazon.com

Global e-ticaret markaları arasında kârlılık alanında rakiplerini geride bırakan Amazon.com’un başarısı büyük oranda iyi planlanmış UI/UX tasarımından kaynaklanıyor. UI tasarımını tüm cihazlarda üst düzey kullanıcı deneyimi sağlamak için devamlı olarak güncelleyen marka, kullanıcılarının kendine bağlı kalması ve yeni müşteriler kazanmak için sosyal medya, mobil uygulama, dijital reklamcılık gibi araçlardan faydalanıyor.

2015 yılında net satışı 107 milyar doları geçen Amazon, müşterilerinin kullanıcı deneyimini üst düzeye çıkarmak için web sitesinde ve mobil uygulamasında user-friendly navigasyon özelliklerine yer veriyor. Bu sayede siteye ilk defa gelen bir ziyaretçi bile aradığı ürüne kolayca ulaşabiliyor ve satın almaya yönelmesi için ziyaretçinin baktığı ürünlerle ilgili reklamlar, yeniden pazarlama özelliği kullanılarak ziyaret ettiği diğer sitelerde “remarketing/retargeting” reklam modelleri ile kendisine gösterilmeye devam ediyor.

Aylık tekil ziyaretçi sayısı 181 milyonu geçen Amazon, algoritması sayesinde kullanıcı hareketleri ile ilgili elde ettiği verileri müşterilerine kişiselleştirilmiş sayfalar olarak geri yansıtıyor. Bunun sonucunda yıllık ortalama harcaması 625 USD olan Amazon.com üyesi, hesap bilgilerini kullanarak güvenli bir şekilde sisteme giriş yaptıktan sonra takip ettiği ürünlerin güncel fiyatlarını öğrenip, yarım bıraktığı alışverişlerini tamamlayabiliyor. Ayrıca kullanıcılara sitede veya mobil uygulamada gezindikleri her adımda yaptıkları seçimlerle ilgili değişiklik yapma olanağı tanınıyor.

Yukarıda saydığımız başlıca özelliklerinin dışında UI/UX tasarımı konusunda güncel trendleri uygulayarak kendini devamlı olarak yenileyen Amazon, dünya çapında 304 milyon aktif kullanıcısında oluşturduğu marka bağlılığı sayesinde her sene ortalama %20 oranında büyüyor.

 

Kaynaklar:

http://www.businessinsider.com

http://www.hbr.org

http://www.comscore.com

http://www.komarketingassociates.com