Türkiye’nin İnternet, E-ticaret ve Sosyal Medya Rakamları

Uzun ve titiz çalışmalar sonucunda edindiğimiz rakamları sizlerle paylaşmak istedik. Türkiye’nin genişbant internet ve sosyal medya ile tanışması, aynı zamanda e-ticareti de ciddi olarak kullanmaya başlamasının hemen hemen aynı döneme gelmesinin, istatistiklere yansıyan ve Türkiye’yi benzersiz bir konuma sokan önemli özellikleri var. Örneğin bu özellikler neticesinde internet kullanıcılarının neredeyse tamamı aynı zamanda aktif sosyal medya kullanıcıları. Yine hemen hemen tamamı, satın alma yapmasa bile mutlaka bir e-ticaret sitesine giriyor, bir hizmet veya ürünün bilgilerini araştırıyor. Ancak, öncelikle Türkiye’nin demografisinden, özellikle de internet kullanıcısı profilinden bahsetmemiz gerekiyor.

Türkiye’nin, yüzde 74’ü şehirlerde yaşayan, 80 milyon nüfusu var. Yüzde 60’lık penetrasyonu oranı ile ülkemizde 48 milyon kişi internet erişimine sahip. Bu erişime sahip kişilerin tamamı, aynı zamanda aktif sosyal medya kullanıcısı. 71 milyon kişi cep telefonu abonesi. 42,38 milyon kişi ise aktif mobil sosyal medya kullanıcısı.

Geçen yılın rakamları ile karşılaştırdığımızda, 2017 yılında internet kullanıcı sayısı 2 milyon, aktif sosyal medya kullanıcıları ve mobil sosyal medya kullanıcılarının 6 milyon kişi arttığını görüyoruz. Yani yeni sosyal medya kullanıcılarının tamamı sosyal medyayı mobil cihazlarında da kullanırken, internet abonesi olduğu halde sosyal medya kullanmayan 4 milyon kişi de sosyal ağlara katılmış durumda. Yaşanan bu değişim ile birlikte, karasal hat veya kablosuz internet abonesi olan herkes (aradaki fark yanılma payından daha düşük), sosyal medyayı bir şekilde kullanıyor.

Ekonomik özgürlüğü olan, yalnızca yetişkin nüfus göz önüne alındığında, yüzde 75’i akıllı telefon, yüzde 51’i masaüstü veya dizüstü bilgisayar, yüzde 17’si ise tablet bilgisayar kullanıyor. Herhangi bir mobil cihaza sahip yetişkin nüfus oranı ise yüzde 98.

İnternet cihazlarımız ve kullanım alışkanlıklarımız

Kullanıcıların internet ve sosyal medyayı hangi cihaz üzerinden ne kadar kullandıklarına baktığımızda, televizyon gibi kemikleşmiş eğlence araçlarının çok geride kaldığını görüyoruz. Türkiye’de 16-64 yaş arasındaki nüfus, günde ortalama 2 saat 14 dakika televizyon izliyor. PC veya tablet üzerinden internet kullanımı günde ortalama 6 saat 46 dakika. Televizyona göre 4,5 saat daha fazla bilgisayarlarımızın ekranlarına bakıyoruz. Doğal olarak bu ortalamanın bu kadar yüksek çıkmasının başlıca nedeni, ofislerde geçirilen zaman. Ancak mobil cihazlara ve sosyal medya kullanımına baktığımızda, günde ortalama 3 saati akıllı cep telefonlarında internete bakarak geçirirken, herhangi bir cihazdan sosyal medya kullanımımız da aynı şekilde günce 3 saati buluyor. Türk halkının artık en az zaman harcadığı medya cihazı, televizyon. İnternet abonesi olan 48 milyon kişinin yüzde 87’si istisnasız her gün interneti kullanıyor.

İnternet kullanıcılarının yüzde 61’i akıllı cep telefonları ile internete bağlanıyorlar. Geçen yıla göre yüzde 33’lük, muazzam bir artış bu. Bu artışta, GSM operatörlerinin kampanyaları ve 4G LTE sisteme geçilmiş olması büyük rol oynuyor. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarlardan ise yüzde 36 oranında internet trafiği yaratılıyor ki, geçen yıla göre yüzde 29’luk büyük bir düşüş kaydediliyor. Tabletler ise yıldan yıla yüzde 15’lik düşüş ile internet trafiğinin yüzde 3’ünden sorumlular. Akıllı telefonlar, giderecek tablet ve PC’lerin yerini alıyor.

İnternette neyi nasıl yapıyoruz?

İnternet kullanıcıları, internete girdikleri zaman beş temel eylem gerçekleştiriyorlar. En yoğun kullanım sıralamasına göre bu eylemler e-posta okumak, sosyal ağlara girmek, arama motorunda arama yapmak, ürün bilgisi aramak ve müzik dinlemek.

Ürün bilgisi aramanın, internet üzerinde yapılabilecek milyonlarca eylem içerisinde ülkemizde 4. sırada olması, potansiyeli hala tam olarak açığa çıkartılamamış büyük bir pazarın sinyallerini veriyor. Dahası, internette ürün bilgisi araya kullanıcıların yüzde 41’i akıllı cep telefonlarını, yüzde 25’i PC’lerini, yüzde 9’u ise tabletlerini kullanıyor. Inveon olarak yaptığımız özel araştırmalar ve müşterilerimizden aldığımız veriler gösteriyor ki, cep telefonlarından başlanan ürün aramalarının yüzde 45’i online değil, offline kanallarda, fiziksel mağazalarda son buluyor.

Türkiye’nin yalnızca 1 aylık e-ticaret kullanıcı etkinliklerine baktığımızda, internet kullanıcılarının yüzde 52’sinin satın almak üzere online ürün veya hizmet aradığını, bir online perakende mağazasını ziyaret ettiğini, yüzde 43’ünün de bu satın almayı yaptığını görüyoruz. Satın almayı yapanların yüzde 32’si masaüstü veya dizüstü bilgisayar kullanırken, yüzde 31’i mobil cihazını kullanıyor.

Bu oranlar bize, 29,92 milyon kişinin e-ticaret sitelerinden online alışveriş yaptığını, 30,8 milyar TL’lik Türkiye e-ticaret hacmi içerisinde kişi başı yıllık 1029 TL harcama yapıldığını görüyoruz.

Kaynak:

Hootsuite Digital in 2017: Western Asia,

Internetworldstats.com,

cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/tu.html

Comments are closed.