+90 (212) 270 0 546
info@inveon.com.tr

Jun

29

Mobil Ticaretin Dünyadaki ve Türkiye’deki Yeri

Akıllı cihaz satışlarının arttığı son yıllarda mobil ticaret araçları perakende alışveriş yapmak isteyen bireyler tarafından yoğun şekilde kullanılıyor. Tüketicilerin mobil alışverişi tercih etmesindeki nedenlerin başında; pratiklik, hız, ürün araştırması yapabilme imkânı ve kampanya fırsatları geliyor. Mobil ticaret ile ilgili rakamları, yaygın olduğu sektörleri, alışveriş yapmayı kolaylaştıran değerlerini, araçları ve tasarım yaklaşımlarını yazımızın devamında bulabilirsiniz.

Rakamlar ile M-Ticaret ve Yaygın Olduğu Sektörler

Yapılan araştırmalara göre dünya çapında 2014 yılında 285 milyar doları bulan mobil ödeme hacminin, 2017 yılı sonunda 800 milyar doları geçmesi bekleniyor. Perakende alanında kullanımı yaygınlaşan temassız ödeme teknolojisinin ve mobil uygulamaların yaygınlaşmasının bu rakamın artmasında etkili olacağı düşünülüyor.

Türkiye’de online alışveriş yapan her 3 kişiden 1’i mobil alışverişi tercih ediyor. Mobil alışveriş yapanların %52’si ürün araştırması veya karşılaştırması ve ödemesi yapıyor. Bu kitle içerisinde A ve B ses segmentinde olanlar %53’lük bir kesimi oluşturuyor. En çok 25-34 yaş arasındaki üniversite ve üstü eğitim seviyesindeki kişiler mobil araçlar ile alışveriş yapıyor.

Mobil ticaret yolu ile en fazla satış yapan sektörlerin aynı zamanda müşterilerine perakende hizmet verenler oldukları görülüyor. Ülkemizde en fazla alışveriş yapılan sektörlerin başında %53’lük oran ile giyim sektörü geliyor. Bu sektörü %34’lük pay ile elektronik, %27 ile seyahat sektörleri takip ediyor. Dünyada ise eğlence, seyahat ve elektronik sektörleri ilk üçü oluşturuyor.

Mobil Ticareti Kolaylaştıran Değerler

Mobil alışverişin online alışverişteki payının %53 olduğu ülkemizde firmalar dijital ticaret özellikleri gelişmiş siteler ve uygulamalar ile müşterilerine benzersiz bir mobil deneyimi yaşatarak cirolarını artırmayı tercih ediyor. Online alışveriş ve diğer işlemler karşılığı internetten yapılan kartlı ödeme miktarının %32 arttığı günümüzde basit ve kolay anlaşılır sepet adımlarına, kredi kartı ve adres bilgilerini kaydetme özelliği olan mobil ticaret ürünleri kullanıcıya hızlı alışveriş olanağı sağladığı için müşteri memnuniyetinin artmasını sağlıyor.

Kullanıcılar omni-channel yaklaşımını benimseyen firmaların mobil ticaret araçlarını kullandıklarında lokasyon bazlı hizmetler, mağaza içi servisler ve navigasyon özelliği ile güncel kampanyaları kolayca öğrenerek merak ettikleri konularda firma ile iletişime geçebiliyor. Yakınlarında yer alan mağazaların adresini öğrenen müşteriler kampanya kapsamındaki ürünleri yakından görme fırsatı yakalayabiliyor. Uygulama veya mobil site içerisinde yer alan müşteri hizmetleri kullanıcıların karşılaştıkları sorunların çözülmesine, ürünler ile ilgili merak ettikleri konuların cevaplanmasına yardımcı oluyor.

Kullanıcıların kolay ve hızlı bir şekilde ürün satın almasını sağlayan mobil ticaret için mobil uyumlu web sitesi veya mobil uygulama kullanılıyor.

Mobil Site ve Mobil Uygulama Arasındaki Farklar                                                                                                                

Klasik ürün ve hizmet satışı yerine m-ticareti tercih eden firmalar müşterilerine ulaşmak için mobil site ve mobil uygulamaları kullanıyor. Mobil cihazlar için optimize edilmiş olan mobil site, işletim sistemi farklılığı gözetmeksizin tüm cihazlarda görüntülenebiliyor. Geliştirme maliyeti mobil uygulamalara göre daha ucuz olan mobil uyumlu site arama motoru tarafından indekslendiği için SEO değerini artırıyor. Hedeflenen platformun dilinde yazılması gereken mobil uygulama ise hızı ve yüksek performansı ile öne çıkıyor. Cihaza indirildikten sonra ulaşması ve kullanımı kolay olan uygulamalar çevrimdışı olarak da çalıştırılabiliyor. Kullanıcı dostu tasarımı sayesinde ürün bazlı kampanyaları daha iyi öne çıkaran mobil uygulamalar, sitelere göre ürüne bakma oranlarını %286 artırarak sepete eklemeyi %90 oranında etkiliyor.

Ancak ister mobil site, isterse de mobil uygulama olsun mobil ticaret için kullanılacak araçların tasarım ve geliştirme süreçlerinde UI (User Interface- Kullanıcı Arayüzü) ve UX (User Experience – Kullanıcı Deneyimi) konularına özen göstermek gerekiyor.

UI/UX’in Mobil Ticaretteki Önemi ve Mobile First Akımı                                                                                                        

Çoğu kez beraber kullanılan iki kavramdan UI tasarımı kullanıcının görsel hafızasına hitap ederken, UX kullanıcı beklentilerini karşılayacak içeriğin oluşturulması için yapılan çalışmaları kapsıyor. Mobil ticaret için kullanılacak sitenin veya uygulamanın basit, hızlı ve kullanışlı olması UI tasarımı, bir işlemin sorunsuz ve hızlı bir şekilde yapılabilmesi, kullanıcı sadakatinin oluşturulması UX tasarımı sayesinde gerçekleşiyor. Mobil ticaret için oluşturulacak başarılı bir UX tasarımı kullanıcı verilerini ölçüp, analiz etmeyi; taleplerin karşılanmasını; oluşturulan kampanyalardan verimli sonuçlar elde edilmesini kolaylaştırıyor. Başarılı UI tasarımı ise kullanıcıların sitede veya uygulamada daha fazla zaman geçirmesini sağlıyor. Günümüzde Mobile First gibi gelişen yaklaşımlar sayesinde mobil ticaret için UI/UX tasarımları başarı ile gerçekleştirilebiliyor.

Mobile First akımı tasarım ve geliştirme aşamalarında kullanıcıları ve mobil cihazları odak noktası olarak alıyor. Hız, performans ve kullanıcı memnuniyetini ön planda tutan yaklaşım tasarım ve geliştirme sürecinin küçük boyutlu ekranlardan başlayıp büyük boyutlulara doğru gitmesini esas alıyor. Mobile First yaklaşımı ile arayüz tasarımı sırasında başparmak ve tek göz kullanımına, bağlantı hızlarına, hedeflenen cihazların ekran özelliklerine öncelik verilmesi gerekiyor.