Inveon Forbes’ta

Inveon Forbes’ta

Forbes Logo (1)
FORBES_tr_20100601_1
FORBES_tr_20100601_2

İş ortaklarına nakitten çok teknoloji yatırımı yapan Inveon çalışmalarını arz-talep ilişkisine yenilikler getirerek sürdürüyor.
İkisi de İzmirli, ikisi de Boğaziçi Üniversitesi’nde bilgisayar mühendisliği eğitimi görmüş hatta aynı ilaç şirketlerinin bilişim departmanlarında çalışmış Yomi Kastro ve Sencer Berrak’ın yolları Pfizer’de kesiştiğinde, iki arkadaş işten vakit buldukça kahve aralarını, yemekleri fırsat bilip beyin fırtınası yapıyordu. Bu toplantılar, 2006’nın yaz aylarında artık arada yakalanan fırsatlardan ziyade sırf neler yapacaklarına dair konuşmak üzerine dönüşmüştü – artık şirketleri Inveon’u kurma zamanının geldiğine karar verdiler. KOSGEB Boğaziçi Ünversitesi Teknoloji Geliştirme Merkezi’nde birkaç metrekarelik küçük bir oda kiraladılar ve Eylül 2006’da Inveon yola çıktı.

Şurası netleşmişti; İşlerini yenilikçi İnternet Girişimleri üzerine kurmak istiyorlardı. Bunu, ikinci yıllarında daha da netleşeceği üzere“Inveon Software Solutions” ve “Inveon Ventures” markaları altında yapmayı planladılar. Böylece hem yazılım alanındaki deneyim ve becerilerini kurumsal Web tabanlı yazılım çözümlerine dönüştürecek hem de yenilikçi ve ileri teknoloji gerektiren İnternet girişimlerini de hayata geçireceklerdi. Şirketin varoluş amacı“teknolojiyi faydaya en iyi dönüştüren şirket olmak” biçiminde belirlenmişti.
Inveon bir yandan Web tabanlı yazılımlarla kurumsal dünyaya yakın durmaya çalışıyor zira gelir potansiyeli yüksek ve riski İnternet girişimlerine göre daha düşük bir alan (İstatistiklere göre dünyada her 10 İnternet girişiminden yedisinin çöpe gittiğini, içlerinden sadece birinin başarılı olduğunu unutmamak gerek). Kurumsal yazılımlar da daha çok ilaç ve perakende sektörünün gereksindiği ürünlerden oluşuyordu. Yomi Kastro, müşterilere, işlerini ileri götürme danışmanlığı verdiklerini anlatıyor ve başka yazılım firmalarından bu açıdan ayrıldıklarını savunuyor. “Yazılım geliştiren firmalar müşteriye yazılım satar. Biz ise aslında yazılım çözümleri kullanarak bir değer vaat ediyoruz. Bu değer verimlilik veya satış artışı veyahut yönetim olabilir” diyor.
Inveon’u kurarken görmüş oldukları boşluklardan biri, dağınık duran verilerin sistematik olarak derlenip tek bir noktadan erişilir hale gelmesi ihtiyacı. Buna teknik olarak ‘dikey arama motoru’ deniyor. “İnsanlar bilgiye erişmek için birçok yeri ziyaret etmek zorunda kalıyorlarsa ve siz buna alternatif olarak tek bir noktadan erişilebilir hale getiriyorsanız” diyor Kastro, “o zaman bir dikey arama motoru geliştiriyorsunuz demektir. Bizim de gördüğümüz, bu veri derleme kısmının eksikliğiydi.”

Bunu da bir uçak bileti arama sitesi olan bulucak.com ile gerçekleştirdiler. İç hat uçak biletleri bu iş için çok uygun. Çünkü yolcular bilet almak için havayolları sitelerinin ya hepsini gezmek ya da bir tanesine girip almak zorunda kalıyor. Bulucak.com, Inveon’un geliştirdiği altyapının çalıştığını gösterebilmek için vitrine koyduğu örneklerden biri. “Kendimiz de muzdariptik bu durumdan” diyor Sencer Berrak sitenin işlevini anlatırken “bir bilet almak 20 dakikalık araştırma gerektiriyor. Bunu nasıl 30 saniyeye indiririz diye düşünüyorduk.”
Bu yönde ar-ge çalışması yaparak teknoloji geliştirme ve özgün alanlarda dinamik ürünler çıkarma çalışmalarının bir diğerini de www.bloxoo.com sitesiyle yaptıkları işbirliği oluşturdu. Bu, Inveon’un elindeki veri toplama teknolojisiyle rahatça yapabileceği bir uygulama oldu. Blog içeriklerinin trendlere dönüşmesi, insanların alternatif basın olarak bloglara ilgi göstermesi nedeniyle işbirliğine gittikleri bloxoo.com’da yaptıkları iş, Türkiye’de belli kalitede blogların içeriklerini toplayan ve harmanlayan gerçek zamanlı bir derleyici mekanizma oluşturmak. Burada ziyaretçi bir anahtar kelime ya da bir kategoriye ilişkin en güncel olarak ne konuşulduğunu merak ettiğinde tek tek sitelere gitmesine gerek yok.

Bu siteyi, Bloxoo.com ile yaptıkları işbirliği takip etti. Blog içeriklerinin önem kazanmasıyla işbirliğine gittikleri bloxoo.com’da, Türkçe içerikli belli kalitedeki blogların içeriklerini toplayan ve harmanlayan gerçek zamanlı bir derleyici mekanizma oluşturdular. Burada ziyaretçi bir anahtar kelime ya da bir kategoriye ilişkin en güncel olarak ne konuşulduğu merak ettiğinde tek tek sitelere gitmesine gerek kalmıyor.
İnternet girişimlerinin yüksek risk taşıması doğal olarak buraya bir portföyle yaklaşmayı daha makul bir hale getiriyor. Bu nedenle Inveon işbirlikleri yapma yolunu seçiyor. Yüzde 100 sahibi oldukları veya yürütme yükümlülüğü aldıkları projelerden ziyade teknoloji partneri olmayı, ilk yatırımı nakit artı teknoloji olarak yapmayı tercih ediyorlar. Kastro,“bunların başarı ihtimalinin daha da yüksek olduğunu gördük!” diyor.
Bu stratejinin örneklerinden biri PikCV.com. Sitenin sahibi “Perakende İnsan Kaynakları”. Şirket, perakende sektöründe elektronik ortamda uygun eşleme yaparak işe alım danışmanlığı veriyor. PikCV.com sitesi ön eleme sistemiyle uygun seçimleri yapmak üzere şirketlerin ve adayların isteklerini karşılaştırıyor. Bir tür insan kaynakları veritabanı olan bu yapıya Inveon ‘mulakat.tv’adını verdiği bir teknoloji yerleştirdi. Böylelikle iş ya da eleman arayanlar, hiçbir program yüklemeden İnternet üzerinden kendi bilgisayarlarından görüntülü mülakat yapabiliyor. Bu platform üç aya kadar kullanıcıların hizmetine sunulmuş olacak. Platform perakende firmalarının yıllık abonelikle yararlandıkları bir yapı olarak düşünülmüş. Kastro, “Özellikle perakende gibi görselliğin çok önemli olduğu bir sektörde çok hızlı alım yapabiliyor insanlar. Süreçler kısalıyor” diyor.

Bir başka girişim ‘Trendyol’, kişisel alışveriş alanında faaliyet gösteren bir e-ticaret sitesi. Hedefi günlük fırsatlar çerçevesinde özellikle pahalı markaları kısa dönemli iyi indirimlerle satarak cazibe oluşturmak.
Bu girişimlerde Inveon hem teknik ortak hem de şirketin ortağı. Altyapılara destek oluyor ama işin yürütülmesine karışmıyor, bunun başka bir ekip tarafından gerçekleştirilmesi gerektiği prensibini benimsemiş.İşin teknoloji tarafında kalıyorlar. 2010 ciro beklentisi 4,5 milyon lira olan şirketin İnternet girişimlerine yatırdığı para 100 ila 150 bin dolar arasında değişiyor. Yatırımın geri dönüşü için 12 ila 14 aylık bir süre öngörüyorlar. Bugirişimlerin sayfalarında şimdiye kadar üç milyondan fazla kişi girdi ve sayfalar 109 milyon adetten fazla görüntülendi.
Inveon ikinci yılında Alkaş Danışmanlık’la stratejik ortaklığa girdi. Kastro’nun “benim rol model aldığım bir işadamı” dediği Avi Alkaş’ın sahibi olduğu şirket iş ortaklığı ve yatırım sürecinde Inveon’un perakende sektörüne yönelik daha cesur adımlar atmasını sağladı. Hem ilaç sektöründen edindikleri kurumsal yazılım uzmanlıklarını perakende sektöründe de taşımalarının hem de İnternet girişimlerine sadece teknoloji değil, nakit de koyabilmelerinin yolunu açtı.

Beş Yıldız Stratejisi
25 kişilik Inveon ekibinin başarılı İnternet girişimleri için reçetesi ‘beş yıldız’. Bu prensiplerin ilki finans. Kastro, belli birmiktar –girişimi itecek, ateşi yakacak kadar- birikim olması gerektiğine inanıyor. İkincisi teknoloji. O teknolojiyi geliştirecek ya kurucu ortak ya da ortak perspektifiyle çalışacak bir şirket olmazsa olmazları. Üçüncü yıldız ise iş modeli. Bu noktada, kurgulanan İnternet girişiminin ve teknolojik girişimin nasıl para kazanacağı sorusuna tatminkar bir yanıt vermek gerekiyor. Kastro artık hem Türkiye’nin hem dünyanın, iş modeli eksikliği nedeniyle aslında bir girişim çöplüğüne döndüğünü söylüyor. “Güzel, insanlara faydalı birçok araç var. Ama bunları paraya dönüştürme yolunuzu belirlemelisiniz. Fikir dediğimizşey de bunun bir parçası” diyor ama fikrin hiçbir zaman için tek başına biranlam ifade etmediğini vurguluyor.
Dördüncü yıldız girişimci ruh. Birilerinin o girişimi adeta saçından tutup sürüklüyor olması gerek. Hatta buna “tutku” demek doğru olur. Tutkulu birilerinin “ben bunu başaracağım” diye alıp götürmesi lazım. Kastro,“Matematik dışı işler yapabilir girişimci. Bir artı birin gerektiği noktalarda baş etmesini de sağlıyor” diyor. Beşinci yıldız yürütme. Anlamı şu: Asıl olan şey iş modelleri, kurgular ve stratejilerden çok onları oldurabilecek birikim. Sorunları çözecek, her durum için bir çözüm bulacak bir yönetici kişiyi tasvir ediyor.
Kastro bu beş yıldızdan en önemli ikisinin yürütme ve girişimci ruh olduğuna işaret ediyor. İş modeli de önemli, teknoloji de önemli ama diğer dört yıldız olduğunda finans en kolay bulunabilen şey. Etrafta melek yatırımcılar, yatırım yapmak isteyen birçok kişi var. Ancak bu beş yıldızın içinde fikir yok. Bu Inveon’un İnternet girişimlerinde fikre bakış açısını da gösteriyor. Fikrin en kolay nokta olduğunu söyleyen Kastro“Killerstartups.com’a giriyorsunuz orada herkes size bir çuval fikir veriyor. Fikir sadece iş modelinin içerisinde olduğu zaman birazcık anlam ifade ediyor. Oysa onun öncesinde birçok parametre var” diyor.

Comments are closed.