3G, Hızlı Veri Transferi Yanısıra Daha Detaylı Lokasyon Belirleyebiliyor

3G, Hızlı Veri Transferi Yanısıra Daha Detaylı Lokasyon Belirleyebiliyor

turk.internet.com_logo

Üç yıl kadar önce 2 genç bilgisayar mühendisi tarafından kurulan yazılım geliştirme şirketi İnveon, geliştirdiği farklı uygulamalarla dikkati çekiyor. Şirketin yönetici ortağı, Boğaziçi Üniversitesi mezunu Yomi Kastro, yaklaşık 1 ay önce başlayan 3G’nin, uygulamalara sağladığı gerçek zamanlı ortamla yeni iş alanlarının oluşumuna olanak sağladığını ifade ediyor.

Kastro, web tabanlı olarak başarı gösteren kurumsal servislerin tamamının çok hızlı bir şekilde mobil platforma taşınacağını öngörüyor.

turk.internet.com; İnveon olarak, kurumlara yönelik çözümler sunuyorsunuz. Teknolojik perspektifte baktığınızda 3G, kurumlara ne gibi avantajlar sağlayabilir? Bu konuda ne gibi çalışmalarınız var?

Yomi Kastro; Ofis dışında geçirilen ‘iş zamanının’ artmasıyla, her sektörde mobil teknolojilerin ciddi bir üstünlük getireceğine inanıyorum. Eskiden mobil internet bağlantısı yavaşlığı ve problemleri sebebiyle, mobil iş uygulamaları genellikle ‘disconnected’, bir diğer ifadeyle ‘bağlantısız’ olarak çalışırdı. Günün sonunda verilerini senkronize ederdi.

Ama önce EDGE altyapısı ve kapsama alanının genişlemesi şimdi de 3G’nin gelmesiyle birlikte mobil uygulamaların ‘always-connected’, yani ‘her zaman bağlı’ yönündeki mimarilerle geliştirildiğini söyleyebiliriz.

Hatta çeşitli mobil uygulamaların cihaz üzerinde çalışan bir yazılım yerine, internetle erişilen bir web uygulamasına dönüştüğünü söylemek de mümkün. Bu da birçok işlemi eskisine göre çok daha gerçek zamanlı yapmaya izin veriyor.

İşte 3G’nin sağladığı bu teknoloji, önce hızlı veri, sonra görüntü iletimi ile farklı sektördeki her kurumun hizmet kalitesini geliştirmesini ve yeni hizmetler ortaya koymasını sağlayacak. Sağlıktan bankacılığa, önümüzdeki günlerde yepyeni hizmetlerle karşılaşacağız.

Bu nedenle 3G’den yararlanan kurumların kendi içlerinde de iş süreçleri kolaylaşacak. Ayrıca reklam ve pazarlama alanında sunduğu olanaklarla 3G teknolojisi yeni iş olanaklarını yaratılmasına da neden olacak. Biz de farklı sektörde faaliyet gösteren kurumlarla çalışan bir yazılım şirketi olarak edindiğimiz birikimle gereksinimlerine yönelik, özelleştirilmiş çözümlerle firmaların 3G’nin yüksek hızlı mobil erişim olanağından maksimum faydalanmalarını sağlıyoruz.

Inveon olarak geliştirdiğimiz web tabanlı iş yazılımlarının tamamı, mobil cihazların erişimi için de optimize edilmiş durumda. Ayrıca, satış ekiplerine yönelik yazılımlarımızda, özel mobil modüller sayesinde çok daha basit ve hızlı veri girişine ve erişimine imkan veriyoruz. Bu sayede bir browser’a sahip tüm cihazlarda Inveon’un iş uygulamalarını kusursuz bir şekilde kullanmak mümkün hale geliyor.

turk.internet.com; 3G, şirketlerin iş yapma biçimlerini nasıl değiştiriyor? Siz, profesyonel manada 3G’yi nasıl değerlendiriyorsunuz? Kısaca bahsederseniz sevinirim.

Yomi Kastro; 3G, kurumların iş yapma biçimlerinde önemli değişiklik ve yeniliklere yol açacak. Özellikle web tabanlı olarak başarı gösteren kurumsal servislerin tamamının çok hızlı bir şekilde mobil platforma taşınacağını öngörüyoruz. Ardından mobile özgü olarak, lokasyon belirleme, sürekli online olma, mekan bağımsızlığı avantajlarını çok iyi kullanan kurumsal mobil servislerin olgunlaşması kaçınılmaz. Bunlara bağlı olarak mobil reklamcılığın da yeni sistem düzeniyle yükselişe geçeceğini söyleyebiliriz. Kısacası çok daha yoğun ve kaliteli bir iletişim düzeni oluşacak, akıllı telefonların yeteneklerinin de giderek artmasıyla özellikle satış ekiplerinde çok daha etkin süreçler başlayacak.

Ayrıca, 3G’nin ülkemizde, başka hiçbir ülkede olmadığı kadar büyük bir potansiyel taşıdığı lansmandan bu yana operatörler tarafında yaşanan yoğunluktan da anlaşılabilir. 3G kullanımı anlamında Türkiye, pek çok Avrupa ülkesinin yıllık olarak ulaştığı rakamlara sadece birkaç gün içinde ulaşmış durumda. Yani, 3G ülkemize geç gelmiş olabilir, ama görünüşe bakılırsa oldukça güçlü bir şekilde geldi.

3G teknolojisi altyapısal anlamda iki büyük değişiklik getirdi. Bunlardan birincisi ve en önemlisi, yüksek hızda ve büyük miktarda kablosuz veri transferine olanak sağlaması. İkinci değişiklik ise, standart GSM teknolojisine göre daha detaylı lokasyon belirleyebilme kabiliyeti.

Bu iki radikal değişiklik sayesinde birçok katma değerli servisin yolu açılıyor. Yani klasik bir 3G tanımı olan ‘görüntülü konuşma’ kavramını bir an olsun kenara bırakacak olursak, bu iki altyapısal değişiklikle birlikte artık mümkün hale gelen sınırsız sayıda servis sunulabilecek.

Bunlar arasında en çok konuşulan katma değerli servisler de tabii ki, mobil video konferans, görüntülü konuşma, mobil video izleme, lokasyon bazlı pazarlama servisleri gibi heyecan uyandıran yenilikler oluyor. Özellikle lokasyon bazlı pazarlama servisleri, perakende sektörü özelinde büyük fayda sağlayacaktır. Bulunduğunuz noktanın daha isabetli algılanmasıyla, o sokağa ya da o AVM’ye özgü, doğrudan promosyon aktiviteleri yakın zamanda tanık olacağımız sonuçlardan biri olacaktır. Yani belki de 3G’nin sunduğu hizmetlerden en çok pazarlama ve reklamcılık sektörlerinin karlı çıkacağını göreceğiz.

turk.internet.com; ‘Lokasyon bazlı pazarlama’ konusunda çok şey yazıldı-çizildi. Daha çok kimler, hangi sektörler ne gibi amaçlarla değerlendiriyor?

Yomi Kastro; Lokasyon bazlı pazarlama, Türkiye’de de firmalar tarafından uygulanıp denenen bir yöntem. Otomobil firmalarının reklam amaçlı olarak kullandığına ya da AVM’lerin promosyon aktiviteleri çerçevesinde lokasyon bazlı pazarlama yöntemlerine başvurduğuna şahit olduk.

Büyük bir potansiyel taşıyan bu alan, bugüne dek Bluetooth teknolojisi üzerinden yapılıyordu. Ancak bence Bluetooth, lokasyon bazlı pazarlamanın kapasite ve olanaklarını karşılamak için yeterli değil. Zira tüketiciler çoğu zaman cep telefonlarının bu özelliğini kapalı tutuyorlar. Oysaki 3G, getirdiği hız ve kapasite ile bu alanda harika işlerin ortaya çıkarılabileceği, çok büyük bir potansiyele sahip. Cep telefonlarına doğrudan gönderilecek mesajlar aracılığıyla artık video ya da çeşitli uygulamaların tüketicilere ulaştırılması çok kolay.

Inveon yönetici ortağı Yomi Kastro : “Cloud Computing ve SaaS hizmetleri özellikle maliyetlerin büyük önem taşıdığı bu ekonomik ortamda daha fazla ilgi görüyor. Dünyada yazılım firmaları satışlarını bu kanala kaydırmaya başladı. Kurumsal yazılımlar da dahil olmak üzere bütün yazılımlar web tabanlı hale getiriliyor. Türkiye’de de bu rüzgarı önceden gören yazılım firmaları ve KOBİ’ler daha avantajlı olacaklar.”

Yomi Kastro; “Günümüzde şirketler, tüketicilerin birbirlerini etkilemesine dayanan kulaktan kulağa pazarlama yöntemine (WOMM) giderek daha fazla ilgi duyuyorlar. WOMM’ın da en önemli aracı hiç şüphesiz bloglar. Reklamcılar blogların gücünü geç de olsa fark ederek yavaş yavaş bloglara yönelmeye başladılar. Ancak blogları bir reklam mecrası, verilen direktiflerin yapıldığı bir alan olarak görmek de yanlıştır.”

Bu röportajın ilk bölümünü Yomi Kastro : 3G, Hızlı Veri Transferi Yanısıra Daha Detaylı Lokasyon Belirleyebiliyor – 1 ve ikinci bölümünü Yomi Kastro : Bu ekonomik ortamda Saas ve Cloud Computing İlgi Görüyor – 2 başlıkları altında okuyabilirsiniz.

Röportajımızın bu bölümünde Yomi Kastro ile Bloxoo üzerine konuşuyoruz.

turk.internet.com; Geleneksel medya ile bloglar arasında yaşanan mücadeleyi nasıl değerlendiriyorsunuz?

Yomi Kastro; Aslında böyle bir savaş olduğunu düşünmüyorum. Bloglar hiçbir zaman basın organlarının yerini almaya çalışmadı. Zaten var olma nedenleri de bu değil; bloglar paylaşım kültüründen doğan önemli bir fikir, bilgi ve haber paylaşım ortamıdır.

Bazı blog yazarlarının çok fazla okunuyor olması ve ilgi görmesi, PR ve pazarlama alanında faaliyet gösteren şirketlerinde dikkatinden kaçmadı. Ancak bu şirketlerin bloglara gösterdiği ilgi, basına gösterdikleri ilgiden farklı bir boyutta. Bloglar yükselen bir değer ve öyle olmaya devam edecek. Ancak, blogların tamamen “subjektif” yaklaşımlara sahip olduğunu unutmamak gerekiyor. Zaten objektif olmak zorunda da değiller.

turk.internet.com; Bloglar, interaktif pazarlama kanalları arasına dahil edilebilir mi?

Yomi Kastro; Günümüzde şirketler, tüketicilerin birbirlerini etkilemesine dayanan kulaktan kulağa pazarlama yöntemine (WOMM) giderek daha fazla ilgi duyuyorlar. WOMM’ın da en önemli aracı hiç şüphesiz bloglar. Reklamcılar blogların gücünü geç de olsa fark ederek yavaş yavaş bloglara yönelmeye başladılar. Ancak blogları bir reklam mecrası, verilen direktiflerin yapıldığı bir alan olarak görmek de yanlıştır.

Bloglar, diğer mecraların aksine devamı gelen ve sürekli takip edilmesi gereken platformlardır. Her an yorumlar ve de yargılar değişebilir.

Kurumlar da yeni yeni blogların okuyucular üzerindeki etkisini fark etmiş ve de blog yazarlarına yönelik kampanyalarını artırmış durumdalar. Direkt hedef kitlelerine göre seçtikleri blog yazarlarının, ürün ya da hizmetleri ile dikkatlerini çekmek için çeşitli manevralar yapma çabasındalar. Bu da doğru yönde bir çabadır bizce. Çünkü bloglar hayatın tam içinden gelmektedir. Firmalar doğru manevralarla direkt hedefe ulaşabilir ya da hedeften saparak olayı bambaşka boyutlara taşıyabilirler. Bu konuda çok hassas bir nokta vardır.

turk.internet.com; Bir blog portalı kurucusu olarak Türkiye’de okurların bloglara yaklaşımlarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Yomi Kastro; Dünyadaki blog sayısı 70 milyonun üzerine çıkmış durumdadır. Türkiye’de ise blogların nabzının attığı Bloxoo’da 15.000’in üzerinde blog kayıtlı bulunuyor. Tabii Türkiye’deki blog sayısını tam olarak ölçmek biraz daha güç. Çeşitli blog sağlayıcılarından yüzbinler seviyesinde blog olduğunu biliyoruz. Bunların dışında kendi domain ve kendi hostlarını kullanarak da blog sahibi olanları sayısı da bir hayli fazla. Ancak bu yüzbinlerce blog arasından büyük çoğunluğu maalesef çöplog olarak adlandırılıyor. Ya içeriği çok kalitesiz, ya ulaşılamamakta, ya kapatılmış ya da illegal içeriğe sahiptir. İşte BloXoo da tam da burada devreye giriyor. BloXoo’ya dahil edilen her bir blog çeşitli filtrelerden geçiriliyor. BloXoo’ya eklenen bloglar güncellik, yasal içerik, ulaşılabilirlik, kaliteli içerik gibi birçok kriter göz önünde bulundurularak BloXoo’ya dahil ediliyor. Bu ölçütlere uyan 15.000 gibi ciddi bir sayıda yayının olması, Türkiye’de okuyucu ve yazar açısından blogların önemini gösteren ciddi bir veri olduğunu düşünüyorum.

turk.internet.com; Inveon’un, sene sonu itibariyle ne gibi proje ve hedefleri var? Kısaca bilgi verebilirseniz sevinirim.

Yomi Kastro; 2009’un başlarında ciddi bir yatırımcı girişi oldu. Bunun da etkisiyle daha stratejik ve agresif büyüme gerçekleştirmeye çalışıyoruz. Inveon’da geçmiş yıllara oranla ciro büyümesini yüzdesel olarak 3 haneli rakamlarla ifade ediyoruz. Gelecek 5 yılda da bu büyüme trendini korumayı hedefliyoruz. Orta vadede, yurtdışı iş merkezlerinin ikisinde satış ofisleri açarak, Inveon’un Türkiye’deki başarısını belli başlı iş merkezlerinde de tekrar etmesini hedefliyoruz.

Comments are closed.